Fredagsträningen blev en nyttig uppvärmning då jag i veckan semestrat med familjen och bland annat testat på Lisebergs attraktioner med barnen.
Lördagen bestod av ett kval och två korta race. Kvalet var hårt drabbat av krascher då det börjar bli populärt med (milt uttryckt mindre driftsäkra) italienska skönheter i klassen. Jag lyckades ändå starta bra i båda racen och körde även snabbt och precist vilket gjorde att jag tog två femteplatser på raken i SM/SO i Superbike!
Söndag och ett nytt kval som följs av ett lite längre race.
Jag går ut mjukt på kvalet och känner lite på fästet då jag kör på samma däck som på racet dagen innan. På femte varvet när jag ökat tempot får jag plötsligt göra en undanmanöver på startrakan då en kille på en Ducati kastar sig ut ur depån korsar den vita linjen (som man inte får korsa vid utfart) vid depåutfarten och hamnar mitt i min tänkta färdväg. Jag fastnar bakom i några varv men kör sen om och får till en liten förbättring av tiden från kval 1 i lördags.
När starten går så fegar jag lite och till och med min 10-åriga dotter som sitter på läktaren konstaterar att det var en “konstig start”. När alla led är klara så går i normala fall mannen med den röda flaggan bort och pekar på de röda lamporna som strax tänds och lyser i mellan 1-5 sekunder, när sedan lamporna släcks går starten. Nu tänds istället de gula blinkande lamporna upp vilket betyder att någon har problem och det skall bli “delayed start” med ny procedur med 1 min och 30 sek skyltar och nytt warm up lap. Men de gula lamporna släcks efter en liten stund och tänds sedan upp igen. Kort därefter tänds de röda lamporna som vi alla väntar på upp och när de släcks så sticker jag inte direkt som jag brukar utan tittar lite extra omkring mig innan jag släpper ut kopplingen. Jag hamnar till och med bakom Macke (som haft problem med sina starter hela helgen) i första kurvan. Jag tar mig om och arbetar mig stadigt upp genom fältet tills jag ligger på tionde plats. Det är ett ganska stort avstånd fram till nästa förare men jag kör ganska mycket fortare och efter några varv är jag i bakhjulet ut på start och mål. Jag får en bra utgång och kan lätt köra om då han verkar ha fel drevning och jag har minst 10km/h högre hastighet mitt på rakan. Jag märker dock att han försöker ta tillbaks men jag ligger fortfarande före och har dessutom innerspår i två böjar så jag lämnar lite plats för att undvika att vi krokar ihop. Jag tappar därför hakan av förvåning då jag vid ingången i esset känner hur jag blir armbågad i sidan, på armen och styret. Det har hänt förut att jag råkat ut för kontakt, men då har det varit oavsiktlig från båda parter så detta är något nytt för mig. Jag slår därför av och släpper på så vis en klar nionde plats då jag varvet efter missar en nedväxling och tvingas ta escapen. Jag tappar såklart flera sekunder på det och trots att jag nu åker en sekund per varv snabbare så hinner racet ta slut innan jag kan köra om och slutar på tionde plats i Superbike! Jag är sammantaget mycket nöjd med helgen, då jag trots att jag inte kvalade så bra som jag ville, körde snabbt från varv ett i de båda kortracen på begagnade däck på tider som endast är tiondelar från personbästa och inte hade några problem att orka hela det längre racet trots värmen.
Stort tack till alla runt omkring som hjälper till på olika sätt och vis och till alla konkurrenter, meckar och publik och inte minst funktionärer som bidrar till den glada trevliga stämningen i depån! Vi ses på Falkenberg 15-17/8-14
bra skrivet, bra kört med gissar jag, bra jobbat av Maja, vilken expert.
‘