Då var ännu en racehelg avklarad och även denna blev ganska händelserik. Eftersom storebror tog studenten på fredagen var vi inte med på träningen.
Lotta:
Lördagsmorgonen började med ett förarmöte kl. 8, sedan var det dags att äta frukost och göra mig i ordning (mest mentalt) för dagens första kval som var kl. 9. Det var ganska kallt i luften och det var lite blåsigt och mulet väder när jag skulle ut på banan. Jag hade en ganska bra känsla genom hela kvalet och satte en bästa tid på 1.15.0 och kvalade alltså in på en 9 placering av 11. Kan ju säga att jag var rätt så nöjd med tanke på att det var andra gången någonsin som jag körde med den nya hojen. Till andra kvalet som var kl. 11 hade det börjat regna och eftersom jag inte har några regndäck kände jag att det inte var värt att åka ut, jag hade ju ändå fått en bra tid på första kvalet och de som var ute på andra kvalet körde inte snabbare än den tid jag hade fått ändå. Efter att vi ätit lunch och fixat med lite annat var det till slut dags för race. Regnet hade upphört och banan var torr när jag skulle ut. Jag åkte ut på banan och ställde sedan upp mig inför warmup-lap och var extremt taggad på att få köra iväg, kanske lite för taggad. När det var min tur att åka släppte jag kopplingen alldeles för snabbt och fick kärringstopp.. Jag sträckte upp handen för att de bakom skulle förstå att något hade hänt och försökte sedan få igång motorcykeln igen, men jag lyckades inte. Pappa fick till slut springa in på banan och hjälpa mig. Det slutade med att jag fick starta från depån. När jag fick åka iväg igen fick jag kärringstopp ännu en gång! Självklart blev jag arg och när jag väl kom iväg sen låg jag redan ett helt varv efter alla andra. Men jag kämpade på ändå och tänkte att jag fick tävla mot mig själv i stället. När det bara var några varv kvar började det regna igen och funktionärerna tog fram oljeflaggan vid alla posteringar. Jag tyckte att det var lite konstigt att de gjorde så för de hade lika gärna kunnat rödflagga racet eftersom det ändå var typ 2-3 varv kvar bara. Jag körde på som vanligt tills jag kände att det började bli halt, då slog jag av lite och tog det lugnt de sista varven för att inte riskera något. Jag kom i mål i alla fall och det är jag nöjd med.
Solen var framme när jag gick upp på söndagen och det var varmt i luften. Denna morgon var det inget förarmöte så jag sov lite längre och åt frukost i lugn och ro tills det var dags att börja göra mig i ordning till det första kvalet. Jag kände mig trött och lite seg, men försökte vakna till lite vilket jag inte lyckades speciellt bra med. Jag fick inga snabba tider alls på kvalet och var inte riktigt nöjd när jag kom tillbaka till tältet i depån. Även efter kvalet kände jag mig trött och seg så jag försökte vakna till, dricka vatten och sådant för att kanske kunna få lite energi. Det gick sådär, kände mig fortfarande inte riktigt pigg och klarvaken inför kval nummer två. Det andra kvalet var det också fint väder, solen sken och det vädret var varmt. Kval 2 blev dock lite försenat eftersom de var tvungna att sopa banan på grund av att ambulansen hade varit ute och kört där. Till slut fick vi i alla fall komma ut och börja köra. Jag tycker att det kändes bättre på det andra kvalet än vad det kändes på det första. Jag fick en lite bättre tid också men tyvärr inte tillräckligt och fick en startplats på sista placering. Jag var ganska taggad ändå inför racet och hade som tur är tränat lite starter på båda kvalen för att förhindra att få kärringstopp igen. När det äntligen var dags för race kände jag mig ändå hyfsat lugn jämfört med hur jag kände mig på lördagen. Jag åkte ut och vi ställde upp oss inför warmup-lap, de sprang med flaggorna och jag kom iväg ganska bra faktiskt. Tack vare att jag lyckades komma iväg i den starten kände jag mig lite säkrare inför den riktiga starten. Ännu en gång ställde vi upp oss och när alla är på plats pekar funktionären på lamporna som sedan tänds och… starten går! Jag kommer iväg bra och känner att jag faktiskt har en chans att hänga med alla andra. Efter bara ett par varv är det två som har kraschat varav en var senior och sedan börjar det regna, igen. Det blir omstart och klassat som wet-race vilket innebär att det dåvarande racet rödflaggades och det skulle bli nytt race. Junioren som hade kraschat hann till och med besikta sin hoj och sig själv lagom till dess att det nya racet skulle påbörjas. Eftersom det var wet-race fick vi tre sighting-laps, vilket egentligen var lite onödigt för då hade det i princip slutat regna igen och banan var torr nästan överallt. Vi ställer upp oss inför warmup-lap igen, men jag får svårt att få i någon växel så jag kommer iväg lite sent. Men det gjorde inte så mycket eftersom det inte var den riktiga starten. Jag kom iväg i alla fall och ställde sedan upp mig inför den riktiga starten. Alla på plats, funktionären pekar på lamporna som tänds, fokuset är på topp.. Lamporna släcks och starten går! Jag kommer iväg bra och lyckas ta en placering in i första böj. Jag lyckas dessutom hålla mig framför i något varv, men blir sedan omkörd. Jag tänker att jag inte ska ge upp och försöker kämpa för att inte tappa allt för mycket. Jag lyckas nästan komma om en gång men tappar sedan ganska mycket och hamnar efter igen. Jag har hela tiden den framför i sikte och försöker hänga på så gott jag kan. När det för mig är ett varv kvar blir jag varvad i torparn ut på rakan, men jag ligger jämsides med dem hela rakan och blir tvungen att slå av för att inte åka in i den framför och för att släppa förbi dem eftersom jag ändå låg sist. Detta innebar också att racet för min del sedan var över och jag fick alltså köra ett varv färre. Men det gjorde mig absolut ingenting för vet ni vad? Jag slog nytt personbästa! 1.14.3!! Otroligt nöjd! Det sjukaste var också att jag slog pb på det allra sista varvet där jag blev tvungen att slå av så jag hade säkert fått en ännu lite bättre tid om jag inte hade blivit varvad.
Kan säga att det blev en väldigt bra helg ändå, fick ganska mycket körtid och kunde vänja mig lite vid den nya motorcykeln och lära mig hur jag skulle starta på den och så. Är väldigt nöjd med årets andra tävling och är taggad på att köra mer och bli ännu bättre och snabbare på den nya hojen.
Björn Superbike
Lördagens första kval blev endast några varv då det avbröts av en hagelskur. Kval nummer 2 var det bättre väder men mycket trafik och en del avåkningar som gjorde att det var mycket gulflagg och svårt att få till ett bra varv. Det räckte endast till startruta 23. När det blev dags för race hade det regnat igen men regnet avtog när racet startade. Jag fastnade några varv i början bakom några förare som körde saktare men var svåra att ta ssig förbi. När jag väl kom förbi fick jag upp farten och gjorde en helt okej uppkörning och gick i mål på femtonde plats och knep sista poängen.
Söndag. Till första kvalet hade jag gjort lite justeringar och körningen kändes bättre, jag var ändå inte nöjd med tiden då jag vet att jag kan köra bättre och snabbare. Till andra kvalet började det småregna lite igen men banan var varm så det blev inte blött. Det tar ändå emot lite när man får regndroppar på visiret när man kör men jag bet ihop och började hitta bra känsla för hojen och körningen. Förbättrad tid och startruta 18 av 28. En stund innan racet kom regnet och det var bara att byta till regndäck igen. Jag blev trängd i starten och tappade några placeringar men körde upp mig igen efter några varv. Jag hade en tuff och rolig fight med ett par andra förare men då började min hoj att hacka i vissa kurvor. Då vi låg så tätt och fightades valde jag att bryta ifall den skulle stanna helt plötslig då det skulle bli risk att vi körde ihop. Lite tråkigt avslut på en annars ok helg. Men vi kommer igen till nästa tävling 🙂
Tack alla som supportar och särskilt tack till Elna och Jonas på Landers Kraft och Ljusteknik som kom och hejade på söndagen.
Bilder kommer senare då det var mycket fotografer på plats.
Lämna ett svar