Här kommer en liten rapport från deltävlingen i Falkenberg.
Jag startade tidigt och lämnade hemmet på torsdag morgon med nyservad hoj i skåpet på bussen. Kom fram relativt tidigt och fick en bra plats i depån.
Till fredagens träning hade jag satt på ett gammalt bakdäck som jag tyckte hade mycket gummi kvar på ena sidan. Detta då Falkenbergs motorbana innehåller väldigt många och snabba högersvängar och endast ett par vänsterkurvor och därför slits däcken väldigt ojämnt på sidorna. Däcket visade sig vara nån konstig blandning som inte alls höll som jag ville så efter en kvarts körning åkte jag runt och sladdade i maklig fart. På väg till TL-Racing som säljer Dunlopdäck så snubblade jag över en hög med däck som en av mina konkurrenter ratat och sålde billigt. Det här däcket var av en hårdare blandning och höll hela passet även om det inte hade det där sista greppet.
Lördag och kval. Jag försöker köra ett varv som ger en bra tid men det gör alla andra oxå så det är trångt jag lyckas inte få till ett fritt varv. Däremot får jag flera aha upplevelser och det börjar kännas som att jag nästan hittar runt banan vilket känns bra då det endast är andra gången nånsin jag är på banan.Jag har plockat fram det bästa däck jag har (begagnat från 2009) så det är inget problem med fästet och jag får till en bra tid 48,3 s och får starta i ruta 10.
Tyvärr så blir jag påkörd redan i andra kurvan av en som kommer alldeles för fort från de bakre leden. Kollisionen är så kraftig att min fina magnesiumfälg går sönder. Jag försöker köra vidare men känner på en gång att jag har punka och måste bryta. Det är ett par krasher på första varvet och racet rödflaggas så det blir omstart. Jag hinner inte byta fälg och däck och missar därför omstarten.
Söndag. Eftersom mitt bästa däck blev förbrukat slår jag på stort och köper ett nytt bakdäck som jag lägger på till kvalet. Jag tar det lugnt i början och känner mig för tills jag ser möjligheten till ett fritt varv då jag tar i lite extra i alla kurvor hela varvet. Taktiken fungerar och jag gör ny personbästa tid 48,0 s som räcker till startruta 7. Racet startar bra men jag tappar några placeringar genom chikanen. Jag lyckas dock ta igen lite och gör några omkörningar och kör stabilt på bra tider. Jag vet inte säkert vad som var orsaken, jag kanske tar i lite för mycket med mitt “nya” däck, som redan gått ett kval, men jag får ett bakhjulssläpp på nionde varvet och kastas av hojen i ruskigt hög fart. Det verkar som att jag hade änglavakt då jag klarar mig utan allvarliga skador och jag har upplevt min första “highsider”.
http://en.wikipedia.org/wiki/Highsider
Nästa tävling är inte förrän i slutet av Juli på Gelleråsen i Karlskoga. Vi syns /B
Lämna ett svar