Hallå där! Mitt namn är Lotta Trygg och jag är 16 år gammal, som ni ser på titeln är jag snart en av två förare i teamet och ska alltså köra i A2 junior cup. Den 21-22 maj tog jag licens på Linköpings motorstadion. Dagen började tidigt med bilresa till Linköping och när vi var framme körde vi direkt igång med teorikursen. Vi var 18 deltagare, de flesta mellan 20 och 62, jag var alltså den yngsta. Inte nog med det så var jag dessutom den ända tjejen, men jag tycker att man kunde prata och socialisera sig med alla ändå. Teorin var indelad i tre moment, regler och SVEMO, tävling – från det att man kommit på plats till det att man ska åka hem igen, och motorcykeln. När alla moment var avklarade åt vi lunch, sedan fick vi göra lite vad vi ville en stund. Jag hade nästan precis satt mig och börjat plugga lite på teorin när en kursledare kom in och sade att det var dags att skriva provet. På provet var det bara en fråga jag inte hade hittat svaret på innan kursledarna avbröt skrivandet. Men jag hade rätt på alla frågor jag svarade på så jag är nöjd. När provet var rättat och vi hade gått igenom svaren var kursen slut för dagen. Jag och pappa bestämde oss för att åka in till centrum för att döda lite tid, jag hade med mig mina presentkort som jag köpte två klänningar för. När vi tröttnat på centrum åkte vi till pappas kompis Niclas Wärlinder och krängde däck, snackade strunt och lite annat skit. När vi kommit tillbaka till motorstadion ställde vi oss i parkeringsdepån och fixade så att vi hade el för natten. Det var lite komiskt, när vi värmde middag så kom det fram en snubbe i bil utan tak och frågade om vi skulle använda elen, vi svarade såklart ja och då krävde snubben 100kr av oss. Men vi överlevde, han fick sina 100 kronor och vi fick använda elen. Efter middagen gick vi runt och socialiserade oss med de andra som också skulle sova i parkeringsdepån, det var trevligt.
Söndagen bestod av praktiska övningar, vilket innebär att jag äntligen fick köra lite! Hojen fick jag låna av klubben, LMS och det tackar jag så mycket för. Första passet fick vi träna lite på att åka in och ut ur depån, vilket senare visade sig vara väldigt nödvändigt. Det var nämligen så att bromsen på hojen inte tog lika mycket under ett av de senare passen i bergskurvan och jag blev tvungen att åka in i depån. Det visade sig att det var mycket luft i bromsarna och att det hade blivit för varmt, därför slutade de fungera. Pappa och jag fixade problemet och jag var reda att åka ut igen till nästa pass. På rakan hade jag högsta växeln, höll full gas och tyckte att “shit vad snabb jag är”, men sedan kom det någon bakifrån och körde om mig… Ganska förståeligt eftersom alla andras motorcyklar hade mycket mer kraft än vad min hade, men ändå 😛 Det jag var mest nervös över under den praktiska delen var startträningarna. Jag trodde att de skulle bli kaos, men det var faktiskt inte så farligt som jag trodde. När alla passen var avklarade och våra papper underskrivna, fick pappa köra lite med de andra instruktörerna innan vi packade ihop och åkte hem igen. Är väldigt nöjd med kursen och extremt taggad på den kommande säsongen!
Lämna ett svar