Anderstorp + Linköping
Fredagsträningen i anderstorp gick mycket bra, jag lyckades få en bra känsla och förbättra mig efter varje pass.
Lördagen började med ett förarmöte och sedan var det dags att tagga inför ett 25 minuters kval.
Vädret var bra, inte för varmt och inte för kallt, vilket gjorde att det var väldigt behagligt att köra.
Kvalet gick bra, lyckades förbättra mig ännu lite till från fredagsträningen och fick en startplats på 12:e plats.
Då jag satte nytt personbästa kan man lugnt säga att jag var nöjd med prestationen.
När kvalet var slut var det bara att börja tagga om till racet. Eftersom vi var många i teamet under helgen var det lätt att hinna med allt som

skulle förberedas innan det var dags att åka ut.

Jag var extremt taggad inför racet, kanske lite för taggad eftersom jag under starten inför
warm up åkte upp på bakhjulet. Det gick ju bra ändå och jag lyckades komma iväg hyfsat väl
in i första böj. När det väl var dags för den riktiga starten var jag minst lika taggad, men fick
till en bättre start än vid warm up. Jag fick till en bra känsla direkt och lyckades till och med
köra upp mig! Två placeringar till och med! En 10:e plats i totalen och en 6:e plats bland
juniorerna, kan minst sagt säga att jag var riktigt nöjd med resultatet.
Söndagens kval gick (förvånansvärt) ännu bättre, ännu en gång körde jag nytt personbästa
med två hela sekunders förbättring från lördagen. Detta ledde till en startplats på 11:e plats,
och jag var riktigt nöjd med min prestation. Även denna dag var det mycket behagligt väder
att köra i så jag hade verkligen inget att klaga på. Racet började närma sig och nerverna
började krypa fram en aning, men det kändes ändå som att det gick att hantera.
Precis som på lördagen var jag väldigt taggad inför racet. Starten på warm up gick även
denna gång sådär, men den riktiga starten gick mycket bättre. Jag kom iväg bra och körde
bättre och bättre under racets gång. Redan på fjärde varvet lyckades jag sätta ett nytt
personbästa med en förbättring på ytterliggare två sekunder från kvalet. Känslan var riktigt
bra och jag kände verkligen att jag hade ett bra flyt, men sedan hände det som inte fick hända.
Ut på start-och-mål fick jag en highsider och kunde inte fortsätta racet. Då var det ungefär 4-5
varv kvar. I början trodde jag att jag kunde rädda det, men sen kastades jag upp i luften och
landade mitt på banan med ryggen neråt. Jag gled en bit och det första jag tänkte när jag hade
stannat var “jag måste flytta på mig” för att inte bli påkörd av bakomliggande förare. Jag reste
mig upp och sprang till kanten av banan samtidigt som jag insåg vad som hade hänt och skrek
“nej, nej NEJ!”. När jag kommit till kanten av banan satte jag mig ner på huk och började
gråta av alla känslor som vällde fram. Jag var väl mest besviken för att jag inte fått slutföra
racet eftersom det gick SÅ bra och önskade att jag kunde spola tillbaka tiden och förhindra
kraschen, men det är ju tyvärr inte möjligt. Jag klarade mig bra och skadade mig ingenting,
förutom att jag var väldigt upprörd över det hela. Hojen däremot klarade sig inte lika bra…
Den måste ha landat på nosen då båda gaffelbenen blev böjda och kåpstaget var i princip
mosat, vilket inte direkt gjorde saken bättre för min del även om jag var mer besviken över att
jag kraschade än hur hojen såg ut. När vi kollat läget med hojen och jag hade lugnat ner mig
lite, gick vi bort till sjukstugan för att säkerhetsställa att allt var okej, vilket det också var.
Efter detta packade vi ihop och åkte hem.


När vi kommit hem och fått lite ordning på grejerna var det bara att börja leta delar till
hojen. Som tur är lyckades vi, med om och men, få tag i en snäll själ som kunde ta isär och
sätta ihop gaffelbenen. Förutom detta beställde vi även nya delar till hojen, bland annat
kåpstag och styrpinnar. Då det bara var tre veckor mellan tävlingarna kändes det lite stressigt
att få ihop hojen. Alla delar hann inte heller komma, men vi lyckades få ihop den så att den
var körbar med det vi hade hemma. Förutom det gjorde vi även lite andra ändringar på den,
såsom byta drevning och däck inför träning och tävling i Linköping. För att testa och se till
att allt var okej med hojen åkte vi på en tisdagsträning i Linköping. Träningen gick mycket
bra, allt fungerade väl med hojen och jag lyckades till och med slå nytt personbästa med tre
sekunder från året innan.

Äntligen kunde jag andas ut lite och tagga inför nästa deltävling.
Vi var färdigpackade redan på onsdagen inför tävlingen i Linköping och åkte dit torsdag
eftermiddag. Denna gång var det bara jag och pappa i teamet. Vi reste tält och “byggde bo” i
lugn och ro och sedan gick jag och anmälde mig inför helgens fredagsträning och tävlingar.
Fredagens träningar gick mycket bra, och ännu en gång lyckades jag slå nytt personbästa.
Denna gång med ytterligare tre sekunder. Man kan minst sagt säga att jag var nöjd med
träningen.
Lördagen började som vanligt med ett förarmöte och sedan ett kval. Jag kände mig taggad
och hade en bra känsla under hela kvalet. Inget nytt personbästa men satte en bra tid ändå och
fick en startplats på 8:e plats. Det var otroligt varmt under dagen, vilket gjorde att jag blev
lite trött. Därför försökte jag hålla mig i skuggan och vila upp mig lite inför det kommande
racet. Jag kände dock att jag inte riktigt hunnit vakna ordentligt innan det var dags att åka ut
och ställa upp sig inför warm up. Starten gick bra, både inför warm up och den riktiga. I
början av racet kände jag att jag inte hade speciellt bra flyt, men lyckades ändå sätta helt okej
tider. Under racets gång höll jag dessutom min plats och slutade som 8:a i totalen och 4:a
bland juniorerna. Jag var helt klart nöjd med min placering.


Söndagens kval gick också bra, även fast det var upptorkande på banan då det hade regnat
under natten och på morgonen. Jag åkte ut på torrdäck och tog det lite lugnt i början eftersom
det fanns lite pölar här och där på banan, men efter varje varv torkade det upp på banan mer
och mer och på slutet var det i princip torrt. Även denna dag kvalade jag in på en 8:e plats.
Som vanligt var jag riktigt taggad inför racet, men under dagen hade det blivit riktigt varmt
vilket gjorde att jag blev en aning trött. Till slut var det dags att åka ut och ställa upp sig inför
warm up, och jag lyckades få till en hyfsat bra start till det också. Däremot kombinationen av
att det var så varmt och att jag var “övertaggad” gjorde att jag tyvärr fick tjuvstopp i den
riktiga starten. Jag lyckades komma iväg ganska snabbt ändå, men låg sist in i första böj.
Under första varvet körde jag om 3-4 stycken och gjorde mitt bästa för att köra upp mig så
mycket som möjligt igen.
Om man ska se det från det positiva sidan kan man ju säga att jag
fick träna på omkörningar. Jag lyckades alltså köra upp mig till en 8:e plats i totalen igen och
en 4:e plats bland juniorerna så jag ska inte klaga. Dock gjorde den outhärdliga värmen att
jag efter racet tappade humöret en aning, men det blev bättre när jag kylt ner mig lite och fått
i mig lite mat och vatten.
Som en sammanfattning kan jag säga att jag är nöjd med min prestation och är nu riktigt
taggad inför nästa deltävlingar som kommer äga rum under bike week i Karlskoga.

Fotocred: wastegate.se och pargusbild.com.